Tijdens en na de Eerste Wereldoorlog
1914-1939.
Rond 1920 volgden veel bewaarscholen de Fröbelmethode. Deze scholen stonden bekend als de fröbelscholen. Friedrich Fröbel, een Duitse pedagoog, richtte de eerste kleuterschool op en wordt beschouwd als de grondlegger van het speels opvoeden van kleuters. Hij geloofde sterk in het gebruik van papiervouwen als een goede methode om kleuters kennis te laten maken met abstracte structuren.
De 'vereeniging' na de Eerste Wereldoorlog.
In de jaren voorafgaand aan het 25-jarig jubileum in 1924, brachten financiële zorgen het bestuur flink in de knel. Vooral na de Eerste Wereldoorlog stegen de kosten aanzienlijk. De ‘vereeniging’ ontving subsidies vanuit de stad en contributies van ouders, maar er werden ook tal van activiteiten georganiseerd om extra geld in te zamelen. Denk aan lezingen, benefietvoorstellingen, en zelfs de opbrengsten van een voetbalwedstrijd van Vitesse gingen naar de ‘vereeniging’.
Bestuurslid Jonkvrouwe C. Baronesse van Boetzelaer.
In 1924 werd de 29-jarige Jonkvrouwe C. Baronesse van Boetzelaer benoemd tot bestuurslid van de ‘vereeniging’. Meer dan 40 jaar heeft ze zich met hart en ziel ingezet voor het welzijn van kansarme kinderen. Ze organiseerde acties om fondsen te werven en bleef aandacht vragen voor het belang van een goede kindontwikkeling. Haar toewijding en betrokkenheid waren van onschatbare waarde voor Skar.
In 1928 volgde een prachtig gebaar van het bestuur van woningbouwvereniging ‘Openbaar Belang’. Dankzij de inspanningen van Baronesse van Boetzelaer, werd het pand geschonken aan de Kinderbewaarplaats Arnhem. Ook ontving de ‘vereeniging’ vanaf 1928, een jaarlijkse subsidie van 300 gulden. Een flinke duit voor die tijd.
Van Boetzelaer bleef zeker tot 1963 actief. Zij legde de eerste steen voor het nieuwe pand aan 'De Linde', een belangrijk moment voor de ‘vereeniging’.
De Maria Montessori-methode.
Eind jaren 30.
Help mij het zelf te doen.
Eind jaren 30 opende de eerste Montessorischool in Arnhem haar deuren. Maria Montessori (1870-1952), was een Italiaanse arts en pedagoog. Haar methode draait voornamelijk om de uitspraak: 'Help mij het zelf te doen', waarbij zelfopvoeding het uitgangspunt is. Ze geloofde dat kinderen van nature een sterke behoefte hebben om zichzelf te ontwikkelen. Deze methode wordt nog veelvuldig ingezet op onze locaties.
In 1937 vond de eerste fusie met het kindertehuis plaats. Kinderen die naar school gingen, konden vanaf nu ook na schooltijd worden opgevangen. Het tarief ging flink omhoog en werd 20 cent per dag.