Oprichting Vereeniging Kinderbewaarplaats Arnhem.
Hoe het begon in 1899.
Van matressenschool naar bewaarschool.
Het eerste kleuteronderwijs vond plaats in de zogeheten ‘matressenschool’ (matres is Latijns en betekent moeder), waar kinderen van 3 tot 5 jaar werden onderwezen. Later ontstond de ‘bewaarschool’, waar jonge kinderen op een strenge manier werden opgevoed tot ‘deugdzame individuen’. Daarnaast werden ze ook voorbereid op de vakken lezen, schrijven en rekenen.
Vereeniging Kinderbewaarplaats Arnhem.
Op 1 augustus 1899 opende de Vereeniging Kinderbewaarplaats Arnhem, net als in andere grote steden in Nederland, officieel haar deuren. De focus van de Vereeniging lag voornamelijk op hygiëne en het voorkomen van ondervoeding. De opvoeding van het kind was in die tijd minder belangrijk.
Voordat de Vereeniging werd opgericht, werden al zo'n 25 kinderen verzorgd in een bovenwoning aan de Hovenierstraat. Maar al snel groeide het aantal kinderen dusdanig, dat er plannen werden gemaakt voor de bouw van een nieuw huis aan de Sonsbeeksingel. Vanaf het begin bezocht de Arnhemse huisarts C.C. van der Heide jarenlang de groep dagelijks voor gezondheidsadvies.
Een nieuw gebouw aan de Sonsbeeksingel.
1902-1910.
Dankzij gulle giften en de steun van de gemeente Arnhem, kon in de zomer van 1902 het nieuwe gebouw aan de Sonsbeeksingel 147 worden geopend. Dit gebouw, oorspronkelijk opgezet door woningstichting ‘Ons Belang’, werd later aan de ‘vereeniging’ geschonken en bleef in gebruik tot 1963.
Het gebouw bood plaats voor 50 kinderen maar in 1910 was er al behoefte aan meer ruimte. Er werd een bijgebouw geopend voor kinderen van 4 tot 7 jaar. De bewaarplaats was toen, alle zes werkdagen van 6.30 uur tot 20.30 uur geopend, en bedoeld voor kinderen van 6 weken tot 4 jaar. Het tarief was 7 cent per dag.
Een liefdevolle plek.
De bewaarplaats diende als een plek voor kinderen van zieke moeders en weduwnaars. De kinderen werden “tegen een kleine vergoeding tijdens de werkuren der moeders, liefderijk en hygiënisch verzorgd en gevoed”. Maar er werd ook nadruk gelegd op de geestelijke ontwikkeling van de kinderen.